Sous-titrer le langage sexuel et vulgaire. Enjeux traductifs entre censure et expressivité


Abstract


Abstract – The transfer of vulgar, obscene or sexual language in interlingual subtitles can be an insidious and controversial process where, besides the typical constraints of this AVT modality, the limits of conscious or unconscious (self)censorship come into play. This issue is explored in the present paper, which analyses the Italian subtitling of 21 nuits avec Pattie. Written and directed by the Larrieu brothers, the movie is based largely on tales: from Pattie’s licentious stories of her sexual adventures with the men from the village to tales of “necrophilous” Jean’s exploits. Released in France in 2015, the comedy was screened at the 17th edition of the European Film Festival, which was held in Lecce from 18th April to 23rd April 2016. For this event, the students of the MA in Translation and Interpretation at the University of Salento worked on the translation into Italian of the English subtitles of the Festival films; I was then invited to revise the Italian subtitles created by the students. Since the film in question is above all “a homage to the word”, subtitling was rather challenging due to the need to combine several equally important factors: produce a clear and effective target text while respecting space constraints; mitigate some expressions judged too vulgar or embarrassing; and take care not to dilute the comedy’s spirit. This paper will reveal how, alternating different strategies – transposition, paraphrasing, reduction, neutralisation and omission in some cases – as well as some interventions of stylistic moderation and diaphasic variation, the Italian subtitles were toned down compared to the French dialogues and English subtitles, while an attempt was nonetheless made to keep the distinctive features of the film and its characters.

Résumé – Le transfert du langage sexuel, obscène ou vulgaire dans des sous-titres interlinguistiques peut être un processus insidieux et controversé, où entrent en jeu, en plus des contraintes propres à cette modalité de TAV, les limites d’une (auto)censure consciente ou inconsciente du sous-titreur. C’est là la problématique abordée dans cette contribution, qui aura pour objet le sous-titrage en italien de 21 nuits avec Pattie. Écrite et réalisée par les frères Larrieu, cette comédie repose principalement sur des récits: des histoires licencieuses de Pattie sur ses aventures sexuelles avec les hommes du village aux récits du “nécrophile” Jean. Sortie en France en 2015, la comédie a été projetée lors de la XVIIe édition du Festival du Cinéma Européen qui s’est tenu à Lecce du 18 au 23 avril 2016. En vue de cette manifestation, les étudiants de Master en Traduction et Interprétariat de l’Université du Salento s’occupent de la traduction en italien des sous-titres anglais des films qui participent aux différentes sections; quant à moi, j’ai été invitée à réviser les sous-titres italiens réalisés par l’étudiante chargée de la traduction. S’agissant d’une pellicule qui est surtout “un éloge de la parole”, l’opération de sous-titrage s’est avérée un vrai défi, parce qu’on a tenté de conjuguer plusieurs instances tout aussi importantes: produire un texte cible clair et efficace, tout en respectant les contraintes d’espace; atténuer certaines expressions jugées trop explicites ou gênantes; veiller à ne pas trop aplatir l’esprit de la comédie. On verra comment, alternant des stratégies de transposition, de paraphrase, de réduction et de neutralisation, voire d’omission dans quelques cas, outre des interventions d’atténuation stylistique et de variation diaphasique, on a édulcoré les sous-titres italiens par rapport à l’original et à la version sous-titrée anglaise, tout en cherchant à sauvegarder les traits distinctifs du film et à maintenir la caractérisation des personnages.


DOI Code: 10.1285/i22390359v23p229

Keywords: Subtitling; (Self)Censorship; Nature, sex and necrophilia; Standard language; Mitigation. Sous-titrage; (Auto)Censure; Nature, sexe et nécrophilie; Langue standard; Atténuation.

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