Cosa direbbe Paulo Freire della scuola oggi?


Abstract


En
Three aspects reflect the importance and relevance of Freirean thinking for educational policies: its epistemological theory about dialogue and humanization, education as a political act and commitment to social transformation. One of the trends in educational circles, particularly in Latin America, is the evaluation of the quality of education and the teaching-learning relationship through centrally developed tests, in general multiple choice tests, in the mother tongue and in mathematics, which condition the set of curricular contents that teachers should teach in schools. This option of metric evaluation of teaching quality has generated proposals of unique curricula, which define the parameters for educational indicators and as a form of control of the action of teachers, with the establishment of salary bonuses for education professionals and schools, whose students get better grades. This process is characterized in a "banking education". For this reason, Freire considers this option a mistake, since the pedagogical act is a political act and needs autonomy so that it has social importance and that the life context of the students is pedagogical material with which to elaborate the curricular proposals. Hence the reason each school can and should elaborate its pedagogical policy proposal (PPP) for educational intervention. Each school is a school, each social group has its interests, cultures and history and from them it is proposed different paths to teaching. This generates a reversal in the curricular policies, since there is not, for Paulo Freire, a previous scientific relation of content in any of the school disciplines that should not be submitted, previous and necessarily, to the dialogue with the students to then define its organization. The process of raising awareness and commitment to social transformation takes effect from the real life conditions of students, where a new worldview is stimulated and the critical awareness brought about by praxis and meaningful school content. However, one of the warnings that the Freirean theory makes is that as we are unfinished and conscious beings of this incompleteness, willing to learn permanently, if the teachers do not effectively believe that social quality education is a right of all and which everyone has the right to learn, there will be no success in the pedagogical act. Not by chance, the evasion found in many countries, especially those with high levels of social inequality, is the result of the elitist and discriminating organization of education systems, which reward the best and penalize the least "competent" leading them to drop out of school. Freire believes that another school is possible.
Pt
Três aspectos traduzem a importância e a atualidade do pensamento freireano para as políticas educacionais: sua teoria epistemológica sobre o diálogo e a humanização, a educação como ato político e o compromisso com a transformação social. Uma das tendências que se constata nos meios educacionais, particularmente na América Latina é a avaliação da qualidade da educação e da relação ensino-aprendizagem por meio de provas elaboradas de forma centralizada, em geral testes de múltipla escolha, da língua materna e de matemática, que condicionam o conjunto de conteúdos curriculares que professores e professoras devem ensinar nas escolas. Esta opção de avaliação metrificada da qualidade do ensino tem gerado propostas de currículos únicos, que definem os parâmetros para os indicadores educacionais e como forma de controle da ação dos docentes, com o estabelecimento de gratificações salariais aos profissionais da educação e às escolas, cujos alunos obtiverem melhores notas. Este processo se caracteriza em uma educação bancária. Por isso, Freire considera esta opção um equívoco, uma vez que o ato pedagógico é um ato político e necessita de autonomia para que tenha importância social e que o contexto de vida dos alunos e alunas seja material pedagógico com que se elaborará as propostas curriculares. Daí a razão de cada escola poder e dever elaborar a sua proposta política pedagógica (PPP) de intervenção educacional. Cada escola é uma escola, cada grupo social tem seus interesses, culturas e história e a partir deles é que se propõe diferentes caminhos para o ensino. Isso gera uma inversão nas políticas curriculares, uma vez que não há, para Paulo Freire, uma prévia relação científica de conteúdo em qualquer das disciplinas escolares que não deva se submeter, prévia e necessariamente, ao diálogo com os alunos para então se definir sua organização. O processo de conscientização e o compromisso com a transformação social se efetivam, se partem das condições reais de vida dos estudantes, em que uma nova visão de mundo é estimulada e a consciência crítica provocada por práxis e conteúdos escolares significativos. Porém, um dos alertas que a teoria freireana faz é que como somos seres inconclusos e conscientes desse inacabamento, dispostos a aprender permanentemente, se os professores e professoras não acreditarem, efetivamente, que a educação de qualidade social é um direito de todos e todas e que todos têm o direito de aprender, não haverá sucesso no ato pedagógico. Não por acaso, a evasão que se constata em boa parte dos países, especialmente os de alto índice de desigualdade social é fruto da organização elitista e discriminadora dos sistemas de ensino, que premiam os melhores e penalizam os menos "competentes" levando a que eles abandonem a escola. Freire acredita que uma outra escola é possível.

DOI Code: 10.1285/i9788883051333p41

Keywords: Paulo Freire; política educacional; transformação social; diálogo; Paulo Freire; educational politics; social transformation; dialogue

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