La Pietà illustrata. Simboli musicali e figure allegoriche nella Puglia vicereale
Abstract
En
Between 16th and 17th Centuries the provinces connected to Kingdom of Naples were involved in an historical and cultural original renewal. This events produced interesting results both in the figurative arts and the musical context. Among the most representative stylistic models are the Castromediano-Lymburgh Marquises' court in Cavallino (Lecce) and the feud of Sylos family in Bitonto (Bari). Recent studies shown a certain affinity between these families of Apulian aristocracy. Starting from the reflecion about funerals and exequies celebrated in these places, the contribution aims to reconstruct relationships and analogies between the two centres, with a special reference to the similarities in the use of musical metaphores and related symbols in the stagings. Further investigation regards the influences practiced by learned cyrcles and Academies in this areas, enumerating a few representatives of these lineages among their members.
It
Tra il XVI e il XVII secolo le province del Regno di Napoli vissero un originale processo di rinnovamento storico-culturale che produsse esiti interessanti sia sulle arti figurative che in àmbito musicale. Tra i modelli stilistici maggiormente rappresentativi, la corte dei marchesi Castromediano-Lymburgh di Cavallino (Lecce), e, nella provincia barese, il feudo dei Sylos a Bitonto. Recenti studi hanno evidenziato una certa affinità tra le due famiglie dell'aristocrazia pugliese. Il contributo mira a ricostruire i rapporti e le analogie tra i due centri a partire da una riflessione sui resoconti delle esequie celebrate in questi luoghi, con particolare riferimento alle analogie nell'utilizzo di metafore e simboli musicali per gli allestimenti ed alle influenze esercitate dai circoli eruditi e dalle Accademie presenti sul territorio, di cui facevano parte alcuni esponenti di queste casate.
Between 16th and 17th Centuries the provinces connected to Kingdom of Naples were involved in an historical and cultural original renewal. This events produced interesting results both in the figurative arts and the musical context. Among the most representative stylistic models are the Castromediano-Lymburgh Marquises' court in Cavallino (Lecce) and the feud of Sylos family in Bitonto (Bari). Recent studies shown a certain affinity between these families of Apulian aristocracy. Starting from the reflecion about funerals and exequies celebrated in these places, the contribution aims to reconstruct relationships and analogies between the two centres, with a special reference to the similarities in the use of musical metaphores and related symbols in the stagings. Further investigation regards the influences practiced by learned cyrcles and Academies in this areas, enumerating a few representatives of these lineages among their members.
It
Tra il XVI e il XVII secolo le province del Regno di Napoli vissero un originale processo di rinnovamento storico-culturale che produsse esiti interessanti sia sulle arti figurative che in àmbito musicale. Tra i modelli stilistici maggiormente rappresentativi, la corte dei marchesi Castromediano-Lymburgh di Cavallino (Lecce), e, nella provincia barese, il feudo dei Sylos a Bitonto. Recenti studi hanno evidenziato una certa affinità tra le due famiglie dell'aristocrazia pugliese. Il contributo mira a ricostruire i rapporti e le analogie tra i due centri a partire da una riflessione sui resoconti delle esequie celebrate in questi luoghi, con particolare riferimento alle analogie nell'utilizzo di metafore e simboli musicali per gli allestimenti ed alle influenze esercitate dai circoli eruditi e dalle Accademie presenti sul territorio, di cui facevano parte alcuni esponenti di queste casate.
DOI Code:
10.1285/i20380313v22p193
Full Text: PDF
Refbacks
- There are currently no refbacks.