La narration collective chez les Cowboys Fringants: Représentations sociales et mise en scène de soi


Abstract


From the very beginning, the Cowboys Fringants, among the greatest exponents of Quebec folk-rock of the last twenty years, have composed songs that reflect their social and geographical environment. Particularly prolific in their musical production, the band appears to be very tied to its community of origin, as evidenced by the numerous topics dealt with relating to Quebec, its territories, and its language. The abundant corpus of songs composed over the years therefore allows for exploration of the contribution of the band to both social representations of the Franco-Quebec community and co-construction of the sense of belonging to the latter. After a presentation of the historical and sociolinguistic context of the sole province in Canada with a majority francophone population, followed by brief methodological notes relating to the treatment of the corpus – which includes all the albums published until 2021 – the study will focus on the places and the protagonists described by the group. The sociocultural snapshot created therein will therefore allow investigation and reflection on the collective identity thus (self) represented, to understand how this narrative allows the band to actively participate in the co-construction of the social representations of Quebecers.


DOI Code: 10.1285/i22390359v53p321

Keywords: Quebec; Cowboys Fringants; social representations; sociolinguistics; rock folk music

References


Abric J.-C. 2011, Les représentations sociales: aspects théoriques, in Abric J.-C. (dir.), Pratiques et représentations sociales, PUF, Paris, pp. 15-46.

Anctil P. 2005, Défi et gestion de l’immigration internationale au Québec, in “Cités” 23 [3], pp. 43-55.

Beauchemin J. 2011, Dire Nous au Québec, in “Les Cahiers de l’Orient” 103 [3], Centre d’études et de recherche sur le Proche-Orient, pp. 156-159.

Bouchard C. 2002, La langue et le nombril. Une histoire sociolinguistique du Québec, Cétuq / Fides, Nouvelles études québécoises, Montréal, 2° éd.

Bouchard C. 2012, Méchante langue, Presses de l’Université de Montréal, Montréal.

Cardinal L. 1994, Ruptures et fragmentations de l’identité francophone en milieu minoritaire; un bilan critique, in “Sociologie et sociétés” 26 [1], pp. 71-86.

Charaudeau P. 2001, Langue, discours et identité culturelle, in “ELA. Études de linguistique appliquée” 123-124 [3], pp. 341-348.

Connolly M., Dupras J. and Séguin C. 2016, An Economic Perspective on Rock Concerts and Climate Change: Should Carbon Offsets Compensating Emissions Be Included in the Ticket Price?, in “Journal of Cultural Economics” 40 [1], pp. 101-126.

Desmeules C. 2008, La vraie nature de Monique Proulx, in “Le Devoir”, 15 mars 2008, Québec.

Fondation David Suzuki et Nature-Action Québec 2012, Une ceinture verte grandeur nature: un grand projet mobilisateur pour la région de Montréal. http://ceintureverte.org/wp-content/uploads/2015/02/DSF_Greenbelt_web_18_Juin.pdf (17.01.2022).

Gajo L. 2000, Disponibilité sociale des représentations: approche linguistique, in “Tranel, Travaux Neuchâtelois de Linguistique” 32, pp. 39-53.

Godbout J. 1976, L’isle au dragon, Boréal, Montréal (1996).

Gouvernement du Québec 1990, Bâtir ensemble le Québec: Énoncé de Politique gouvernementale en matière d’immigration et d’intégration, Ed. Gouvernement du Québec.

Haglund D.G. et Roussel S. 2021, ‘Les Perdants’: aux fondements historiques de la culture stratégique contemporaine de la société québécoise, in “Études canadiennes/Canadian Studies” 91, Revue interdisciplinaire des études canadiennes en France, pp. 11-31.

Hains L. 2012, Voix de mères et voix de filles dans le théâtre féminin québécois, in Plamondon F. (éd.). Francofonia. Femmes voyelles, écrivaines du Québec, 62, pp. 31-44.

Heller M. 2007, ‘Langue’, ‘communauté’ et ‘identité’: le discours expert et la question du français au Canada, in “Anthropologie et Sociétés” 31 [1], pp. 39-54.

Jodelet D. 1989, Représentations sociales: un domaine en extension, in Jodelet D. (dir.), Les représentations sociales, PUF, Paris, pp. 31-61.

Lalonde R. 1982, Le dernier été des Indiens, Points, Paris (1993).

Laurendeau P. 2007, Avoir un méchant langage. Du comportement social dans les représentations épilinguistiques de la culture vernaculaire: le cas du Québec francophone, in “Glottopol, Francophonies américaines” 9, pp. 22-48.

Laurin M.E. 2020, Les aurores montréales de Monique Proulx ou la trajectoire chromatique d’une métropole en transformation, in Cabral M. de J., Laurel M.H. et Schuerewegen F. (dir.), Lire les villes, Le Manuscrit, Paris, pp. 241.251.

Lesacher C. 2016, Rap, genre, langage et québéquicité: enjeux et tensions sociolinguistiques de l’accès aux espaces médiatiques à Montréal, in “Cahiers internationaux de sociolinguistique” 10, pp. 233-256.

Létourneau J. 2005, Postnationalisme? Rouvrir la question du Québec, in “Cités” 23 [3], PUF, pp. 15-30.

Maingueneau D. 1996, Les termes clés de l’analyse du discours, Editions du Seuil, Coll. Mémo, Paris.

Mariève I. 2015, Ecriture(s) de la nature au Québec: un champ à défricher, in “Présence francophone: Revue internationale de langue et littérature” 84 [1], article 4, pp. 11-35.

Mossetto A.P. 2009, Entretien avec Marie Laberge, Pulsion de ville et de vie, in Mossetto, A.P. et Plamondon J.-F. (éd.), Lectures de Québec, Actes du colloque du CISQ, Turin, 27-29 février 2008, pp. 229-238.

Paquet M. 2019, Immigration, Bureaucracies and Policy Formulation: The Case of Quebec. International Organization for Migration. [en ligne] https://doi.org/10.1111/imig.12555 (29.09.2022).

Perron G. 2009, Le territoire de la chanson québécoise, in “Québec français” 154, pp. 54-56.

Petitjean C. 2010, La notion de représentation linguistique: définition, méthode d’observation, analyse, in Boyer H. (éd.), Pour une épistémologie de la sociolinguistique. Actes du colloque international de Montpellier. 10-12 décembre 2009, Lambert-Lucas, Limoges, pp. 292-300.

Piroth S. 2022, Popular Music and Identity in Quebec, in Holman A.C. and Payne B. (eds.), Scholars, Missionaries, and Counter-Imperialists: The American Review of Canadian Studies, 1971-2021, Routledge, UK, pp. 151-167.

Plourde M. (éd.) 2008, Le français au Québec. 400 ans d’histoire et de vie, FIDES et Publications du Québec, Montréal, 1° ed. 2000.

Poirier C. 2005, Le renouveau du cinéma québécois, in “Cités” 23 [3], PUF, pp. 165-182.

Posthumus S. et Salaün E. 2013, Mon pays, ce n’est pas un pays, c’est l’hiver’: Literary Representations of Nature and Ecocritical Thought in Quebec, in Soper E. and Bradley N. (eds.), Greening the Maple. Canadian Ecocritiscism in Context, University of Calgary Press, Calgary, pp. 297-327.

Poulin J. 1984, Volkswagen Blues, Actes Sud/Leméac, Arles (1990).

Proulx M. 2008, Champagne, Boréal, Montréal (2017).

Proulx M. 1997, Les aurores montréales, Boréal, Montréal (2015).

Quimper H. 2020, Le parc des Champs-de-Bataille. Le défi de rappeler et de commémorer la guerre et la défaite, in “Her&Mus. Heritage & Museography” 21, pp. 28-50.

Roy B. 2005, Lecture politique de la chanson québécoise, in “Cités” 23 [3], PUF, pp. 155-163.

Roy G. 1945, Bonheur d’occasion, Boréal, Montréal (2009).

Saint-Jacques D. 2019, La disparition de l’écrivain catholique au Québec, in “COnTEXTES” [en ligne] 23, https://doi.org/10.4000/contextes.7739 (29.09.2022).

Soucy G. 1998, La petite fille qui aimait trop les allumettes, Boréal, Montréal.

Tabusi M. e Merlo J. 2020, Spazio musicale e co-costruzione del senso di comunità: il Québec dei Cowboys Fringants tra società, idee di luogo e impegno ambientale, in “Geotema” 62, AGeI, pp. 46-60.

Tremblay M. 1978-1997, Chroniques du Plateau de Mont-Royal, Leméac/Actes-Sud, Montréal (2019).

Tremblay M. 1971, A toi, pour toujours, ta Marie-Lou, Leméac, Montréal (2007).


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.