Aristotele, il mosaico nilotico di Palestrina e il choiropithecos
Abstract
It
In questo articolo viene discussa la reale possibilità che Aristotele (IV sec. a.C.) conoscesse il choiropithecos, vocabolo che compare solo nella Historia animalium (HA) e nel mosaico nilotico di Palestrina (MNP). Nell'HA, per descrivere il muso del meglio conosciuto chamaileon (il camaleonte), Aristotele avrebbe preso a modello il muso del misterioso choiropithecos, usualmente identificato con un babbuino. Nel MNP ci sono parecchie figure zoomorfe affiancate da iscrizioni, delle vere e proprie didascalie; per questo il MNP è una fonte preziosa che consente di avere una corrispondenza immediata tra il nome e l'immagine dell'animale. L'iscrizione choiropithec affianca l'immagine di un piccolo suide dal muso appuntito, grandi orecchie, piccola criniera e codina all'insù. L'autorevole testimonianza di Plinio il Vecchio rivela la reale natura del choiropithecos mostrando la sostanziale identità tra il misterioso animale dell'HA e la figura zoomorfa del MNP. Un breve excursus sulla storia della scienza moderna e delle varie edizioni delle opere zoologiche di Aristotele contribuisce a capire l'errata identificazione del choiropithecos con il babbuino.
En
The hypothesis that Aristotle (4th century BC) already knew the choiropithecos is discussed in this paper; this word appears only in the Historia Animalium (HA) and in the Nilotic mosaic of Palestrina (MNP). In the HA, Aristotle would have used the face of the mysterious choiropithecos, usually identified with a baboon, as a model to describe the snout of the better known chamaileon (the chameleon). In the MNP several inscriptions accompanied the zoomorphic representations as captions. For this reason the MNP is a valuable source that allows having an immediate correspondence between the name and the image of the animal. The inscription choiropithec was identified in association with the picture of a small swine with pointed snout, a small mane, big ears and small upward tail. The authoritative testimony of Pliny the Elder reveals the real nature of the choiropithecos showing substantial identity between the mysterious animal of the HA and the zoomorphic figure of MNP. A brief discussion on the history of modern science and of the various editions of the zoological works of Aristotle helps to understand the misidentification of choiropithecos with the baboon.
In questo articolo viene discussa la reale possibilità che Aristotele (IV sec. a.C.) conoscesse il choiropithecos, vocabolo che compare solo nella Historia animalium (HA) e nel mosaico nilotico di Palestrina (MNP). Nell'HA, per descrivere il muso del meglio conosciuto chamaileon (il camaleonte), Aristotele avrebbe preso a modello il muso del misterioso choiropithecos, usualmente identificato con un babbuino. Nel MNP ci sono parecchie figure zoomorfe affiancate da iscrizioni, delle vere e proprie didascalie; per questo il MNP è una fonte preziosa che consente di avere una corrispondenza immediata tra il nome e l'immagine dell'animale. L'iscrizione choiropithec affianca l'immagine di un piccolo suide dal muso appuntito, grandi orecchie, piccola criniera e codina all'insù. L'autorevole testimonianza di Plinio il Vecchio rivela la reale natura del choiropithecos mostrando la sostanziale identità tra il misterioso animale dell'HA e la figura zoomorfa del MNP. Un breve excursus sulla storia della scienza moderna e delle varie edizioni delle opere zoologiche di Aristotele contribuisce a capire l'errata identificazione del choiropithecos con il babbuino.
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The hypothesis that Aristotle (4th century BC) already knew the choiropithecos is discussed in this paper; this word appears only in the Historia Animalium (HA) and in the Nilotic mosaic of Palestrina (MNP). In the HA, Aristotle would have used the face of the mysterious choiropithecos, usually identified with a baboon, as a model to describe the snout of the better known chamaileon (the chameleon). In the MNP several inscriptions accompanied the zoomorphic representations as captions. For this reason the MNP is a valuable source that allows having an immediate correspondence between the name and the image of the animal. The inscription choiropithec was identified in association with the picture of a small swine with pointed snout, a small mane, big ears and small upward tail. The authoritative testimony of Pliny the Elder reveals the real nature of the choiropithecos showing substantial identity between the mysterious animal of the HA and the zoomorphic figure of MNP. A brief discussion on the history of modern science and of the various editions of the zoological works of Aristotle helps to understand the misidentification of choiropithecos with the baboon.
DOI Code:
10.1285/i9788883051487p193
Keywords:
Ellenismo; Zoologia; Figure zoomorfe; Biogeografia; Storia della scienza; Hellenism; Zoology; Zoomorphic representations; Biogeography; History of science
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